Aukra

På Aukra utenfor Molde har Jon en egen pendlerleilighet som han bor i fra mandag til torsdag hver uke. Forrige helg var jeg der oppe og besøkte han. Det var meldt strålende vær hele helga, og det var deilig å føle at jeg også kan «pendle» litt, for å avlaste reiseveien til Jon. Dro tidlig fra jobb på fredagen, og fikk låne bilen til en kollega til Jon som hadde dratt hjem for helga. Jon var travelt opptatt på jobb, og jeg kunne diske opp med middag på kjøkkenet hans for en gangs skyld. Leiligheten ligger rett ved ferjekaia på Aukra, med super utsikt over fjellene på fastandet, ca 40 minutter utenfor Molde sentrum. I garasjen står det en Honda CBR 600 92-modell og skinner. Denne helga hadde jeg vært ute og gjort grundig research på jentete motorsykkelutstyr, og funnet meg et passende antrekk jeg hadde med i bagasjen oppover. Gru-gledet meg til hvordan det ville være å sitte bakpå.

På ferja Aukra-Hollingsholmen

Da vi på lørdag trillet ut sykkelen og jeg slengte meg på, klorte jeg meg fast til Jon inntil vi kom til Molde sentrum, men følte meg også ganske godt polstra med alt utstyret jeg hadde på. Kul opplevelse, så etter vi hadde bestemt oss for gifteringer og spist en kurv jordbær på bryggekanten bestemte vi oss for å sette kursen mot Atlanterhavsveien. Jeg slappa litt mer av etterhvert bakpå sykkelen.

Eksosrype på Atlanterhavsveien

For et syn! Var utrolig flott langs veien opp dit, og strålende solskinn hele veien. Da vi kom til Averøya fant vi et koselig vertshus og spiste sjømat ute på terrassen før turen gikk hjem igjen via kystruta om Bud. Bud var en skikkelig koselig liten plass, så her slappet vi av med en is før vi dro hjem og lagde middag.

Fiskesuppe og kreps på Averøya

På søndag viste Jon meg rundt i området rundt der han bor. Mange flotte skogstier og bra opparbeida lokalmiljø på øya. Etter litt bryllupsplanlegging dro vi seinere på kvelden ut med havkajakkene til Shell. Det var en del mer motvind og bølger enn det jeg er vant med fra Oslofjorden, men vi kom oss avgårde og stoppet underveis på en uteplass med sklie og spiste Kvikk Lunsj. Vinden hadde heldigvis ikke snudd da vi skulle hjem igjen, så det ble en lett seilas tilbake.

Kajakk
Sklie!

Gleder meg til å besøke Jon mer her, og kanskje legge inn noen fjellturer eterhvert!